Saturday, September 17, 2011

Arti Nama ‘Pontianak’ ternyata … Kuntilanak

Ya itulah yang saya temukan di Wikipedia beberapa bulan yang lalu.
http://id.wikipedia.org/wiki/Kuntilanak
Kuntilanak (bahasa Melayu: puntianak, pontianak) adalah hantu yang dipercaya berasal dari perempuan hamil yang meninggal dunia atau wanita yang meninggal karena melahirkan dan anak tersebut belum sempat lahir. Nama “kuntilanak” atau “pontianak” kemungkinan besar berasal dari gabungan kata “bunting” (hamil) dan “anak”.
Salah seorang pengunjung (nampaknya orang Malaysia) juga menyebutnya sbg Pontianak.
http://setanhantu.wordpress.com/2007/10/31/manusia-terlahir-dengan-sifat-penakut-pada-apa-saja/
Aslkm?Slm sejahtera buat pembaca sekalian, buat pertama kalinya saya melayari laman web ini, sesungguhnya, pendapat dan komen-komen anda semua menarik dan logik diterima pakai. Memang, perasaan takut seseorang boleh memanipulasi dan melemahkan. Apatah lagi, jika perasaan takut seseorang itu terbawa-bawa didalam sesuatu situasi atau keadaan. Contohnya didalam rumah, tempat kerja, sekolah mahupun ditempat lain. Yelah, kadang-kadang, apabila terdengar bunyi yang aneh, timbul perasaan takut yang amat sangat. Kemudian, tiba-tiba pula ternampak sahaja sosok bayangan putih, kemungkinan akan bermain di fikiran tentang kedatangan si Pontianak/Kuntilanak atau hantu-hantu lain. Sedangkan, sosok putih itu hanya bayangan mata sahaja akibat dari perasaan takut tadi. Ataupun hanya selendang putih dari rumah jiran sebelah yang melayang dihadapan. Heheheh…
Cuma saya jadi bingung sendiri, kok salah satu kota di Kalimantan Barat namanya Pontianak? Apa sesuai dengan penjelasan di atas? Jadi daerah sana banyak juga Kuntilenak eh Kuntilanak-nya?  Yang merasa dari Kalimantan silahkan urun rembug di sini.

No comments:

Post a Comment